Tuesday, September 05, 2006

Ontmoeting met een school

De Groenstraat in Schaarbeek, parallel aan de Brabantstraat met zijn etalages vol prinsessengewaden, waterpijpen, baklava, kip aan't spit en arabische muziek die CD-winkels uitswingt, op zich weer parallel aan de spoorweg, Brussel Noord, Rue d'Anderlecht met etalages vol... vrouwelijk bloot. De Groenstraat dus, weer van een ander soort dan zijn twee parallelle overburen. Bevolkt door vreemdelingen die meer uit dan in hun huis schijnen te zijn, wandelend en keuvelend en voetballend, zich weinig aantrekkend van voorbijkomend verkeer en kleine plooifietsers... Op nummer 156 leidden de pijltjes 'onthaal' mij een oude trap op naar gesloten deuren en dan maar terug naar beneden naar daar waar ik een levende ziel had bespeurd: "Secretariaat". Het scheen de directeur van de Sint Lukas academie te zijn die mij meteen wat uurroosters in mijn handen stopte en mij naar Wout, de tekenleraar bracht. 2 mensen waren daar bezig een plant te tekenen. Een aan een ezel, met potlood, de andere aan een tafeltje, met een soort inktbalpen. En ik kreeg uitleg... Potloden, contékrijt, een rietpen, bisrit of zoiets? een bruin poeder waar ik nog nooit van gehoord had maar dat blijkbaar een amuzante tekeninkt is in combinatie met die rietpen, schetsboek, tekenpapier. Het thema van dit jaar op de academie is "orde en chaos". Heerlijk vaag. 'Rond' dat thema zal er gewerkt worden, iedereen mag er zich zelf een voorstelling bij maken. Wout komt ernstig over, antwoordt gewillig op mijn vragen en brengt mij dan naar Mia, die modeltekenen geeft. Voor we de deur uit gaan kijkt hij nog even geïnteresseerd maar woordenloos naar de plant die op beide kerels hun blad verschijnt. Mia is een vrolijk jong mens die vooral opgaat in de 'vrije grafiek', maar ik zou willen schilderen en of tekenen. Modeltekenen geeft ze op donderdag. Ze heeft een voluptueuze vrouw en een gespierde jongeman gevonden voor als model. Ik kan het combineren. Maandag schilderen, dinsdag 'waarnemingstekenen' en donderdag modeltekenen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home